Music Of The Day

Εκτακτες ειδήσεις

Δημήτρης Δασκαλόπουλος, o Ελληνας δισεκατομμυριούχος

 

Δημήτρης Δασκαλόπουλος, o Ελληνας δισεκατομμυριούχος υπέρμαχος της σύγχρονης τέχνης



Εθνικός Κήρυξ

Ο κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος. (ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΤΡΥΨΑΝΗ ΦΑΝΗ)

16/9/2021 Εθνικός Κήρυξ     

ΑΘΗΝΑ. Εκτενές αφιέρωμα στον Ελληνα δισεκατομμυριούχο, επιχειρηματία και συλλέκτη έργων τέχνης, Δημήτρη Δασκαλόπουλο, φιλοξενεί η διαδικτυακή σελίδα «artsy.net». Το modus operandi του κ. Δασκαλόπουλου είναι να παίρνει έναν εγκαταλελειμμένο χώρο, να τον ανακαινίζει και να τον παραδίδει στους ιδιοκτήτες του για τις καλλιτεχνικές δραστηριότητές τους.

Τελευταίο του εγχείρημα ήταν η ανακαίνιση εγκαταλελειμμένου τμήματος του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου της Αθήνας, το οποίο σήμερα διαχειρίζεται το Ελληνικό Κοινοβούλιο και στεγάζει τη βιβλιοθήκη και το τυπογραφείο του. Ενα νεοκλασικό κτίριο που κατασκευάστηκε το 1930 και αποτελούσε σύμβολο της εκβιομηχάνισης της Ελλάδας. Τα τελευταία τσιγάρα «Sante» παράχθηκαν εκεί, το 1995. Εκτοτε, οι εγκαταστάσεις λειτούργησαν ως στρατιωτικές φυλακές, δομές προσφύγων και στη συνέχεια ως γραφεία του Υπουργείου Οικονομικών.



Σήμερα, μετά από την ανακαίνιση που κόστισε 1,2 εκ. ευρώ, αυτός ο γιγαντιαίος χώρος άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό ως ένα νέο πολιτιστικό κέντρο. Για τον κ. Δασκαλόπουλο, το συγκρότημα είναι ένα δώρο προς το ελληνικό κράτος που σηματοδοτεί τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση και θα λειτουργεί από τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ -που είναι και ιδρυτής του- μέχρι το τέλος του 2022, οπότε και το Ελληνικό Κοινοβούλιο θα αποφασίσει για το μέλλον του. Με την ίδρυσή του το 2013, ο μεταφερόμενος Οργανισμός και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ με έδρα την Αθήνα, διοργανώνει εκθέσεις σε όλη την Ελλάδα και προσφέρει επιχορηγήσεις και υποτροφίες σε καλλιτέχνες. Επίσης, συνεργάζεται με μια σειρά από πολιτιστικά ιδρύματα και υποστηρίζει τα προγράμματα δημόσιων και ιδιωτικών οργανισμών, όλα στο όνομα της πρόσβασης στη σύγχρονη τέχνη σε ανθρώπους από όλα τα κοινωνικά στρώματα.

Υπό τις οδηγίες του αρχιτέκτονα εσωτερικών χώρων του ΝΕΟΝ, Φάνη Καφαντάρη, η μετασκευή του διώροφου πολιτιστικού κέντρου μέσα σε ένα ιστορικά σημαντικό μνημείο, ήταν μικρή αλλά λειτουργική. Το κτίριο αποτελεί παράδειγμα της πρώιμης νεωτεριστικής, μεσοπολεμικής αρχιτεκτονικής της Αθήνας και σχεδιάστηκε από τους αρχιτέκτονες Παύλο Αθανασάκη και Αντώνη Λιγδόπουλο. Μεταμορφώνοντας τον χώρο, ο κ. Καφαντάρης άφησε πίσω του τους πολυτελείς χώρους και συντήρησε το κτίριο διατηρώντας ζωντανές τις μνήμες από τους ανθρώπους που κάποτε εργάζονταν εκεί.


Ευρωκίνηση

Αποψη του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου επί της οδού Λένορμαν. (EUROKINISSI/ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ)

Η εναρκτήρια έκθεση του νέου πολιτιστικού κέντρου, «Portals», που άνοιξε τον Ιούνιο και θα διαρκέσει μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου, περιλαμβάνει έργα από 59 καλλιτέχνες από 27 χώρες. Με επιμέλεια της Ελίνας Κουντούρη, διευθύντριας του ιδρύματος, και της Madeleine Grynsztejn, διευθύντριας του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγο, η συλλογική έκθεση ξεκινά με ένα απόσπασμα από άρθρο των «Financial Times» της Ινδής συγγραφέως Arundhati Roy στην αρχή της Covid-19: «Η πανδημία είναι μια πύλη μεταξύ ενός κόσμου και ενός άλλου. Μπορούμε να την διαβούμε, σέρνοντας πίσω μας τα κουφάρια της προκατάληψης και του μίσους μας, της φιλαργυρίας μας και των νεκρών ιδεών μας, των νεκρών ποταμών και των καπνισμένων ουρανών μας. 'Η μπορούμε να την διαβούμε με λίγες αποσκευές, έτοιμοι να φανταστούμε έναν άλλο κόσμο».

Ο κ. Δασκαλόπουλος έγινε γνωστός μέσα από την ελληνική βιομηχανία τροφίμων. Ξεκινώντας το 1983, επέβλεψε τη μετατροπή μιας οικογενειακής επιχείρησης γαλακτοκομικών προϊόντων σε VIVARTIA S.A., τον μεγαλύτερο όμιλο τροφίμων στην Ελλάδα, προτού πουλήσει την εταιρεία το 2007. Εκτός από πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων από το 1999 έως το 2006 και στη συνέχεια πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Συνδέσμου Επιχειρήσεων, είναι ιδρυτής και πρόεδρος της DAMMA Holdings, μιας εταιρείας παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και επενδύσεων, και της diaNEOsis, που ερευνά κοινωνικά και οικονομικά ζητήματα στην Ελλάδα.

«Ηταν ένας διαφορετικός, συναρπαστικός κόσμος που έδινε ισορροπία στη ζωή μου, με διαφορετικούς ανθρώπους, ιδέες, ρυθμούς, προσωπική ευχαρίστηση και ηρεμία. Η αλληλεπίδρασή μου με τη σύγχρονη τέχνη ήταν πολύ σημαντική για να με κρατάει ενήμερο για το τι υπάρχει σήμερα και τι μπορεί να έρθει αύριο. Νομίζω ότι η περιέργεια είναι κάτι πολύ χρήσιμο -είναι μια κινητήρια δύναμη για να συνεισφέρεις και να δημιουργήσεις περισσότερα- την χρειαζόμουν στον κόσμο των επιχειρήσεων».

Γεννημένος το 1957 στην Αθήνα, η καλλιτεχνική «επιφοίτηση» του κ. Δασκαλόπουλου ήρθε όταν ήταν 12 ετών, στην Alte Pinakothek του Μονάχου, ενώ στα 18 του, αγόρασε το πρώτο του έργο τέχνης, ένα μικρό χάλκινο άγαλμα. «Ηταν μια συνειδητή απόφαση να γίνω συλλέκτης, μια εσωτερική παρόρμηση», θυμάται.


Ευρωκίνηση

Αποψη του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου επί της οδού Λένορμαν. (EUROKINISSI/ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ)

Η Συλλογή Δ. Δασκαλόπουλου ξεκίνησε το 1994 και σήμερα περιλαμβάνει πάνω από 500 έργα 220 κορυφαίων καλλιτεχνών από την Ελλάδα και όχι μόνο.

«Η συλλογή μου επικεντρώνεται σε έργα που εξερευνούν τον ανθρώπινο αγώνα να αφήσει ένα σημάδι κατά τη διάρκεια της σύντομης ζωής μας», δήλωσε ο κ. Δασκαλόπουλος.

Εκτός από τη συλλογή του, παραμένει συνδεδεμένος με τη διεθνή κοινότητα της τέχνης μέσω πολλών ηγετικών ρόλων σε μουσεία με επιρροή. Είναι αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και πρόεδρος του Συμβουλίου Συλλογών του Ιδρύματος Solomon R. Guggenheim, ενώ συμμετέχει και σε άλλους καλλιτεχνικούς οργανισμούς.

«Εχω υιοθετήσει μια πολιτική δανεισμού και εκατοντάδες έργα μου έχουν ταξιδέψει σε διάφορες εκθέσεις ανά τον κόσμο, επειδή πιστεύω ότι πρέπει να έρχονται σε επαφή με το κοινό, διαφορετικά δεν υπάρχουν καν».

«Το ΝΕΟΝ ήταν μια φυσική εξέλιξη στην καριέρα μου ως συλλέκτης έργων τέχνης και ως επιχειρηματίας, ως κάποιος που ενδιαφέρεται για την πρόοδο της χώρας μου», δήλωσε. «Ηταν μια πολιτική πράξη, η δημιουργία ενός ιδρύματος που εκθέτει στο ελληνικό κοινό τη σύγχρονη τέχνη. Πιστεύω ότι η τέχνη μπορεί να μεταλαμπαδεύσει στους ανθρώπους νέες ιδέες και να καταρρίψει τα κοινωνικά στερεότυπα».

Μέχρι πρόσφατα, η Ελλάδα υπέφερε από χρόνια έλλειψη χρηματοδότησης για τη σύγχρονη εικαστική τέχνη. Εχει ουσιαστικά ανύπαρκτες δομές υποστήριξης για τους Ελληνες καλλιτέχνες, πολλοί από τους οποίους αναγκάζονται να μεταναστεύσουν για να ακολουθήσουν την καριέρα τους.

«Το ΝΕΟΝ ήταν μια προσπάθεια να φέρω σε επαφή το κοινό με τη σύγχρονη τέχνη και τις ιδέες της, όχι μια προσπάθεια να δείξω τη συλλογή μου ή να φτιάξω ένα μουσείο», δήλωσε. «Με το ΝΕΟΝ, πηγαίνουμε εκεί όπου ο κόσμος μπορεί να ενδιαφερθεί να ανακαλύψει κάτι καινούργιο και όπου οι καλλιτέχνες θα εμπνευστούν για να δημιουργήσουν κάτι διαφορετικό».

Δεν είναι η πρώτη φορά που το ΝΕΟΝ αναβιώνει έναν χώρο ιστορικής αξίας για να ενισχύσει την πρόσβαση του κοινού στη σύγχρονη τέχνη. Το 2016 μετέτρεψε το υπόγειο του Ωδείου Αθηνών, το οποίο ήταν άδειο για 40 χρόνια, σε εκθεσιακό χώρο.

«Πιστεύω ότι η συλλογή μου έχει διαμορφώσει πλήρως τον χαρακτήρα της και δεν υπάρχει τίποτα να προσθέσω τώρα, είναι αρκετά σημαντική και αυτό ενέχει μια σημαντική ευθύνη για έναν συλλέκτη», είπε.

https://www.ekirikas.com

Δεν υπάρχουν σχόλια

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.