Claude Cahun
Claude Cahun: H Google τιμά με doodle την σπουδαία Γαλλίδα φωτογράφο
127 χρόνια από τη γέννηση της Κλοντ ΚαένΗ Claude Cahun με την ετεροθαλή αδελφή και σύντροφό της, Μarcel Moore
Η Γαλλίδα φωτογράφος Claude Cahun (Κλοντ Καέν), γνωστή για τις αυτοπροσωπογραφίες της οι οποίες αμφισβήτησαν τα πρότυπα φύλου και σεξουαλικότητας στις αρχές του 20ου αιώνα, έχει σήμερα την τιμητική της, αφού η Google της αφιερώνει το σημερινό της doodle, με αφορμή τη συμπλήρωση 127 χρόνων από τη γέννησή της.

Η
Cahun γεννήθηκε στη Νάντη στις 25 Οκτωβρίου 1894 ως Lucy Renee Mathilde
Schwob. Ήταν ανιψιά του avant-garde συμβολιστή Γαλλοεβραίου συγγραφέα
Marcel Schwob και ανιψιά του οριενταλιστή συγγραφέα David Léon Cahun.
Όταν ήταν μόλις τεσσάρων ετών, η μητέρα της άρχισε να φανερώνει σημάδια
ψυχικής ασθένειας και ο μόνιμος εγκλεισμός της σε ψυχιατρική μονάδα
κλόνισε τη ζωή της οικογένειας.


Claude Cahun και Μarcel Moore
Μέχρι το 1916 η δουλειά της Claude είχε καθιερωθεί και αντανακλούσε τη δυναμική της fine art σκηνής σε συνδυασμό με το ενδιαφέρον που υπήρχε εκείνη την εποχή για τους μη δυτικούς πολιτισμούς. Έκανε εικονογραφήσεις για βιβλία και περιοδικά και η δουλειά της είχε παρουσιαστεί σε σημαντικούς χώρους όπως το Φθινοπωρινό σαλόνι. Claude και Marcel μετακομίζουν στο Παρίσι και στις αρχές της δεκαετίας του 1920 συνδέθηκαν στενά με τους δημοσιογραφικούς και καλλιτεχνικούς κύκλους της εποχής.
Η
Claude δημιουργεί μια περσόνα, μέσω της οποίας διατυπώνει τις
παραλλαγές πάνω στο φύλο: θηλυκό, αρσενικό, ανδρόγυνο. Η προσωπική
σεξουαλική της αμφισημία καλλιεργείται συνειδητά και θέτει υπό
αμφισβήτηση καθιερωμένες νόρμες και συμβάσεις. Το πορτρέτο της με την
Marcel Moore, το 1921 θα μπορούσε να διαβαστεί ως μια αλληγορία της
σχέσης τους, μια σχέση με βαθιά εγγύτητα και κατανόηση μεταξύ δύο
ισχυρών προσωπικοτήτων.


Claude Cahun, 1929
Συνδέεται με το Théâtre Esoterique με επικεφαλής τον Pierre-Albert Birot και είναι εμφανής η επιρροή της υποκριτικής τέχνης στο έργο της. Αν και η ίδια περιγράφεται ως μέλος των σουρεαλιστών, διαχωρίζεται γρήγορα από την ανδροκρατούμενη ομάδα τους. Άλλωστε στο κίνημα όχι μόνο συμμετείχαν ελάχιστες γυναίκες, αλλά είχαν και συγκεκριμένους ρόλους, αυτούς της μούσας ή της femme fatale.

Το
1930, η Claude δημοσιεύει το αυτοβιογραφικό έργο “Aveux non Avenus”
(“Disavowed Confessions”) ένα βιβλίο ποιημάτων, φιλοσοφικών και
πνευματικών διαλόγων και συλλογισμών. Το βιβλίο περιείχε και μια σειρά
φωτομοντάζ που έγιναν σε συνεργασία με την Suzanne ως Marcel Moore. Το
1932 οι θετές αδελφές και σύντροφοι προσχώρησαν στην Ένωση des Artistes
et Ecrivains Revolutionnaires (επαναστατών καλλιτεχνών και συγγραφέων), η
οποία ήταν υπό την αιγίδα του Κομμουνιστικού Κόμματος, αλλά το Μάιο του
1934 η Claude δημοσίευσε ένα σύντομο δοκίμιο με τίτλο “Les Paris sont
Ouverts”.


Πέθανε στις 8 Δεκεμβρίου 1954, σε ηλικία 60 ετών. Το πιστοποιητικό θανάτου έγραφε «στεφανιαία και πνευμονική εμβολή». Η σύντροφός της Marcel Moore, με την οποία είχαν ζήσει μαζί 40 χρόνια, αυτοκτόνησε το 1972.

Σε όλη της τη ζωή η Claude Cahun χρησιμοποίησε την ίδια της την εικόνα προκειμένου να διαλύσει τα κλισέ γύρω από την ιδέα της ταυτότητας. Υπήρξε μια προσωπικότητα που αψήφησε τις σεξουαλικές, κοινωνικές και ηθικές συμβάσεις, προτείνοντας μια νεωτερικότητα που υπήρξε σημαντική επιρροή για πολλούς σύγχρονους καλλιτέχνες. Η σεξουαλική της αμφισημία συνειδητά καλλιέργησε και έθεσε υπό αμφισβήτηση καθιερωμένες νόρμες και συμβάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.