Music Of The Day

Εκτακτες ειδήσεις

Ο σταθμάρχης του «πάμε και όπου βγει»

 

Ο σταθμάρχης του «πάμε και όπου βγει»

 

.

Το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα του Ευαγγελισμού έχει προκαλέσει σοκ στην ελληνική κοινωνία, αλλά και στην παγκόσμια κοινότητα – με απολογισμό μέχρι στιγμής 57 νεκρούς και δεκάδες τραυματίες. Τι θα είχε συμβεί όμως, εάν το δυστύχημα είχε λάβει χώρα μερικές εκατοντάδες μέτρα πριν, στη σήραγγα των Τεμπών, μήκους 5 χιλιομέτρων; Το ερώτημα τέθηκε στο δημόσιο διάλογο, χωρίς ποτέ να απαντηθεί – αφού η συζήτηση σταμάτησε στο «ευτυχώς».

.

Επικαιρότητα

Όλες οι αναφορές υπουργών της κυβέρνησης στα τηλεπαράθυρα, έχουν σχέση με το σταθμάρχη της Λάρισας – στον οποίο θέλουν να φορτώσουν όλες τις ευθύνες της τραγωδίας που ασφαλώς πρόκειται για έγκλημα. Εν τούτοις, αυτοί που έχουν γνώση της κατάστασης του σιδηροδρομικού μας δικτύου, έχουν μία διαφορετική άποψη – όπως η παρακάτω:

«Σε ελάχιστη απόσταση από το σημείο της σύγκρουσης στα Τέμπη, ευρίσκονται οι σιδηροδρομικές σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα –  μήκους μερικών χιλιομέτρων. Αν και αποχώρησα από τον ΟΣΕ πριν από μερικά χρόνια πιστεύω ότι, παρά τις προσπάθειες των συναδέλφων που παρέμειναν σε αυτόν, η κατάσταση των συστημάτων ασφαλείας δεν θα έχει βελτιωθεί – σε σχέση με αυτήν που περιγράφεται στις σχετικές υποδείξεις μου, αλλά και στην αλληλογραφία των συναδέλφων μου άλλων υπηρεσιών προς τη διοίκηση.

Αντίθετα, πιστεύω ότι θα έχει χειροτερεύσει – με την έννοια ότι, σε  περίπτωση συμβάντος, τα συστήματα ασφαλείας δεν θα λειτουργούσαν. Εάν τώρα η σύγκρουση συνέβαινε μέσα στις σήραγγες, θα υπήρχαν ελάχιστες πιθανότητες να διασωθούν κάποιοι – ενώ μάλλον θα πρέπει να αναρωτιόμαστε, εάν θα ευρίσκονταν καν δείγματα DNA, κάτι που σίγουρα μπορεί να πιστοποιήσει μία συζήτηση με κάποιον εμπειρογνώμονα.

Συνεχίζοντας, οι σήραγγες εγκαινιάσθηκαν από τον πρωθυπουργό κ. Σημίτη το 2004 – προεκλογικά. Τα συστήματα ασφαλείας από τότε ήταν προβληματικά και δεν λειτουργούσαν – οπότε η πρώτη μου απορία είναι γιατί δόθηκαν στην κυκλοφορία. Ειδικότερα, ποιος και με ποιον τρόπο διαβεβαίωσε τον κ. Σημίτη πως οι σήραγγες παρείχαν τον ενδεδειγμένο βαθμό ασφαλείας; Εάν όχι, έχει ο Σημίτης αποδείξεις ότι δεν ενημερώθηκε; Τι έκαναν οι επόμενες κυβερνήσεις έκτοτε και ειδικά η τελευταία;

Σε κάθε περίπτωση, πριν δοθούν σε κυκλοφορία, θα έπρεπε να διεξαχθεί μια άσκηση με την πυροσβεστική και με τις άλλες εμπλεκόμενες υπηρεσίες σε περίπτωση συμβάντος – έτσι ώστε να φανεί στην πράξη εάν τα συστήματα λειτουργούσαν και τι έπρεπε να βελτιωθεί. Εν τούτοις, αν και συζητήθηκε αρκετές φορές, αυτή η άσκηση, δεν έγινε ποτέ στα 20 χρόνια που διεξάγεται η κυκλοφορία από τις σήραγγες.

Ποιος φταίει; Γιατί δεν έγινε; Τι συνέβη με τη συντήρηση των συστημάτων; Με τη φύλαξη των σηράγγων έναντι βανδαλισμών και άλλων επεμβάσεων; Εάν δεν αναδειχθεί τώρα αυτό το ζήτημα και θαφτεί, αύριο μπορεί να μην υπάρχουν οι δυνατότητες να λειτουργήσουν με ασφάλεια. Είναι λοιπόν ευκαιρία να επέμβουμε τώρα και να μην αφήσουμε το θέμα στα χέρια των μηχανισμών».

Για το ίδιο θέμα τώρα, εφημερίδα της περιοχής, με δημοσιογράφο τον κ. Γ. Γιαννακόπουλο, γράφει τα εξής:

«Εκτός λειτουργίας τα συστήματα ασφαλείας στις σήραγγες του ΟΣΕ σε Τέμπη και Πλαταμώνα  – μια απλή πυρκαγιά μπορεί να προκαλέσει τον όλεθρο για τους επιβάτες.

Το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα του Ευαγγελισμού έχει προκαλέσει σοκ στην ελληνική κοινωνία, αλλά και στην παγκόσμια κοινότητα – με απολογισμό μέχρι στιγμής 57 νεκρούς και δεκάδες τραυματίες. Τι θα είχε συμβεί όμως, εάν το δυστύχημα είχε λάβει χώρα μερικές εκατοντάδες μέτρα πριν, στη σήραγγα των Τεμπών, μήκους 5 χιλιομέτρων; Το ερώτημα τέθηκε στο δημόσιο διάλογο, χωρίς ποτέ να απαντηθεί – αφού η συζήτηση σταμάτησε στο «ευτυχώς».

Μετά από το δράμα του Ευαγγελισμού ωστόσο, ακολούθησε ένας ορυμαγδός αποκαλύψεων – σχετικά με τα συστήματα ασφαλείας του Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Τα συστήματα ασφαλείας  που έχουν τοποθετηθεί στις δύο σήραγγες του ΟΣΕ, στα Τέμπη (5 χλμ.) και στον Πλαταμώνα (2,6 χλμ.), είναι εκτός λειτουργίας από το 2006!

Πιο συγκεκριμένα, μια ελληνική και μια διεθνής εταιρεία έχουν εγκαταστήσει στις σήραγγες το «Σύστημα Ασφάλειας Διαχείρισης Ατμόσφαιρας» – το οποίο ανιχνεύει την αύξηση της θερμοκρασίας μέσα στο τούνελ σε περίπτωση φωτιάς ή την ύπαρξη καπνού, με μια σειρά αισθητήρων που έχουν τοποθετηθεί κατά μήκος των σηράγγων.

Οι αισθητήρες αυτοί ειδοποιούν το σύστημα ασφαλείας, το οποίο ενεργοποιεί ένα δεύτερο σύστημα πυρόσβεσης και ανεμιστήρες – οι οποίοι στρέφουν τη φορά τους προς την κοντινότερη έξοδο του τούνελ, προκειμένου να διώξουν τον καπνό.

Όπως τονίστηκε παραπάνω τα συστήματα αυτά δεν λειτουργούν λόγω κόστους – παρά μόνο στο «χειροκίνητο». Δηλαδή, σε περίπτωση φωτιάς και καπνού μέσα στο τούνελ, θα πρέπει να φύγει ένας τεχνικός από τη Λάρισα, να φτάσει στο σημείο και να ενεργοποιήσει τους ανεμιστήρες –  χωρίς βέβαια να γνωρίζει τη θέση της φωτιάς μέσα στη σήραγγα και κατά συνέπεια σε ποια κατεύθυνση πρέπει να στραφούν, έτσι ώστε να στείλουν τον καπνό προς την κοντινότερη έξοδο!

Με λίγα λόγια, όχι μόνο κατά την περίπτωση σύγκρουσης μέσα στα τούνελ, αλλά ακόμη και ένα περιστατικό ακινητοποίησης ενός συρμού από εκδήλωση φωτιάς, είναι ικανό να προκαλέσει το θάνατο όλων των επιβατών από ασφυξία! Δυστυχώς, τα συστήματα υψηλού κόστους που εγκαταστάθηκαν περίπου το 2004, έπαψαν να λειτουργούν δύο χρόνια μετά λόγω κόστους – με αποτέλεσμα οι αμαξοστοιχίες να περνούν από τις δύο σήραγγες με τη λογική «πάμε κι όπου βγει».

Κλείνοντας, με κριτήριο τα παραπάνω, είναι δυνατόν να υπάρχουν ακόμη υπουργοί που ισχυρίζονται πως φταίει μόνο ο σταθμάρχης; Ότι δεν γνώριζαν ή δεν είχαν χρόνο να λύσουν τα προβλήματα, παρά το ότι κυβερνούν σχεδόν τέσσερα χρόνια; Ασφαλώς όχι.

Παράρτημα:

Υποδείξεις το 2004 ΤΟΥ Τ.Α. για τις σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα

https://www.scribd.com/…/%CE%A5%CE%A0%CE%9F%CE%94%CE%95…

Ελλείψεις στις σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα το 2008

https://www.scribd.com/…/%CE%95%CE%9B%CE%9B%CE%95%CE%99…

Ελλείψεις στις σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα το 2010

https://www.scribd.com/…/%CE%95%CE%9B%CE%9B%CE%95%CE%99…


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Δεν υπάρχουν σχόλια

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.