Μπούμερανγκ επιστρέφουν στην ΕΕ, οι κανόνες για το κλίμα
Μπούμερανγκ επιστρέφουν στην ΕΕ, οι κανόνες για το κλίμα - Δεν θα μπορεί να αγοράσει LNG από ΗΠΑ για να γλυτώσει τους δασμού.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Donald Trump, έχει δηλώσει ότι αν η ΕΕ δεν θέλει να αντιμετωπίσει εξοντωτικούς δασμούς στο εμπόριο, «το μόνο πράγμα που μπορούν να κάνουν γρήγορα είναι να αγοράσουν το πετρέλαιο και το φυσικό μας αέριο». Όμως, σύμφωνα με το Politico, ενώ αξιωματούχοι της ΕΕ έχουν επιβεβαιώσει ότι είναι ανοιχτοί σε διαπραγματεύσεις με τον Λευκό Οίκο, οι εμπειρογνώμονες επισημαίνουν ότι οι επερχόμενοι κανόνες για τις εκπομπές ρύπων μπορεί να σταθούν εμπόδιο.
Το 2027, οι χώρες της ΕΕ θα αρχίσουν να επιβάλλουν κυρώσεις στις εταιρείες όταν εισάγουν καύσιμα που δεν συμμορφώνονται με τους νέους κανόνες για τις εκπομπές μεθανίου. Τα μέτρα αυτά αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με την κυβέρνηση Biden. Αλλά ο Trump φαίνεται πρόθυμος να ανατρέψει τις απαιτήσεις από την πλευρά του. Εάν οι αμερικανικές εταιρείες το χρησιμοποιήσουν αυτό ως άνοιγμα για να μειώσουν τις προσπάθειες για το μεθάνιο, αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει επιπλέον τέλη όταν το αέριο τους πωλείται στην αγορά της ΕΕ.
Η κατάσταση δημιουργεί «δυνητική ένταση», δήλωσε ο Matteo Mazzoni, διευθυντής ενεργειακών αναλύσεων στην εταιρεία πληροφοριών εμπορευμάτων ICIS - ειδικά για κάποιον σαν τον Trump, ο οποίος βλέπει τα πράγματα μέσα από ένα φακό δασμών. Σύμφωνα
με τον Mazzoni, τα μέτρα «λειτουργούν ουσιαστικά ως συνοριακός δασμός
στις αμερικανικές εξαγωγές και προσθέτουν βάρος και λειτουργικό κόστος
στους εξαγωγείς και τους εισαγωγείς».
Καυτός αέρας
Το μεθάνιο, το οποίο συχνά διαρρέει κατά την
παραγωγή και την παράδοση ορυκτών καυσίμων, είναι ιδιαίτερα επιβλαβές
για το περιβάλλον. Σε διάστημα 20 ετών, το αέριο θερμαίνει την ατμόσφαιρα 84 φορές πιο έντονα από ό,τι το διοξείδιο του άνθρακα.
Σε απάντηση, οι αξιωματούχοι έχουν αρχίσει να δημιουργούν αυστηρότερες κατευθυντήριες γραμμές
τόσο για την παρακολούθηση όσο και για τον περιορισμό των εκπομπών
μεθανίου. Από φέτος, οι εισαγωγές καυσίμων στην ΕΕ θα πρέπει να
συνοδεύονται από πλήρη στοιχεία σχετικά με την ποσότητα μεθανίου που
εκλύεται κατά την παραγωγή τους. Σε δύο χρόνια, η μη τήρηση των
κριτηρίων του μπλοκ θα ενεργοποιήσει ένα «σύστημα κυρώσεων» που θα μπορούσε να περιλαμβάνει «χρηματικές ποινές ή πρόστιμα» για τους εξαγωγείς.
Ο Trump κατευθύνεται προς την ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση, υποσχόμενος να ενισχύσει την παραγωγή ορυκτών καυσίμων από τα ήδη υψηλά επίπεδα ρεκόρ και να εξαλείψει ό,τι στέκεται εμπόδιο.
Τη Δευτέρα, ανακάλεσε ένα πλήθος περιβαλλοντικών διαταγμάτων και
εξέδωσε οδηγία για την ανάκληση κάθε μέτρου που «επιβαρύνει την ανάπτυξη
των εγχώριων ενεργειακών πόρων». Αυτό πιθανότατα σημαίνει ότι οι
κανονισμοί για το μεθάνιο και το διοξείδιο του άνθρακα θα αποδυναμωθούν.
Η προσέγγιση αυτή θα έχει αναπόφευκτα επιπτώσεις στους επικείμενους
κανονισμούς της ΕΕ. Η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Anna-Kaisa
Itkonen δήλωσε στο Politico ότι οι διευρυμένες εισαγωγές αμερικανικού φυσικού αερίου «θα εμπίπτουν στον κανονισμό μας για το μεθάνιο» και δήλωσε ότι δεν υπάρχουν σχέδια για εξαίρεση.
Δεν είναι οι μόνοι επερχόμενοι κανόνες της ΕΕ που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την οργή του Trump σε μια εμπορική συζήτηση.
Από το 2026, η ΕΕ θα επιβάλει τέλος στις εισαγωγές βασικών αγαθών
έντασης άνθρακα, όπως ο χάλυβας και τα λιπάσματα, εάν δεν πληρούν τα
πρότυπα της ΕΕ - ουσιαστικά ένας συνοριακός φόρος άνθρακα.
Η
πολιτική της ΕΕ για την επιβολή τελών στις ξένες εκπομπές είναι «ένα
πιθανό αμφιλεγόμενο ζήτημα, καθώς μπορεί να ερμηνευθεί ως αντίποινα για
την αύξηση των δασμών» που έχει υποσχεθεί να επιβάλει ο Trump, δήλωσε η
Leslie Palti-Guzman, ανώτερη συνεργάτης του Κέντρου Στρατηγικών και
Διεθνών Σπουδών.
Γραφειοκρατία, κόκκινη σημαία
Οι παρατηρητές παρακολουθούν επίσης για να δουν αν ο Trump
αντιμετωπίσει μια ελάχιστα γνωστή γραφειοκρατική προσπάθεια στο
υπουργείο Ενέργειας για τη δημιουργία ενός πλαισίου παρακολούθησης και
αναφοράς των εκπομπών μεθανίου από τις μεταφορές υγροποιημένου φυσικού
αερίου - το είδος που λαμβάνει η Ευρώπη.
Η ιδέα είναι ότι τέτοια
τυποποιημένα δεδομένα θα διευκολύνουν τους αγοραστές να εμπιστεύονται
τους πωλητές σχετικά με το πόσα αέρια του θερμοκηπίου έχουν εκπέμψει
κατά την παρασκευή και την παράδοση του καυσίμου. Εάν η πρωτοβουλία αυτή
καταργηθεί, οι παραγωγοί υγροποιημένου φυσικού αερίου των ΗΠΑ
θα δυσκολευτούν πολύ περισσότερο να πείσουν τους Ευρωπαίους αγοραστές
ότι το αέριο τους είναι τόσο καθαρό όσο διαφημίζεται, δήλωσε ο Kevin Book, διευθυντής της εταιρείας συμβούλων ClearView.
«Εάν αυτή είναι μία από τις συμφωνίες που απορρίπτουν στο διάταγμα για
το κλίμα [του Trump], δημιουργεί αντίθετους ανέμους για τους εξαγωγείς
των ΗΠΑ», δήλωσε ο Book. «Αυτό είναι ένα βασικό ερώτημα για όλους όσους
εδώ προσπαθούν να πουλήσουν σε μια ρυθμιζόμενη αγορά εκεί πέρα. Η Ευρώπη
έχει κυρώσεις που αρχίζουν να συσσωρεύονται το 2027, το οποίο είναι
πρακτικά αύριο σε χρόνο LNG».
Παρά ταύτα, η Jutta Paulus, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου των Γερμανών Πρασίνων που εργάστηκε για τους κανόνες της ΕΕ για το μεθάνιο, επέμεινε ότι δεν αποτελούν δασμούς και ότι θα δούμε οικονομικές κυρώσεις μόνο εάν οι αμερικανικές εταιρείες χρησιμοποιούσαν πράγματι τη φωτιά της γραφειοκρατίας του Trump για να πέσουν κάτω από τα διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα.
«Ο κανονισμός για το μεθάνιο εξασφαλίζει αξιόπιστες προμήθειες και
μειώνει τη σπατάλη ενέργειας και χρημάτων», δήλωσε ο Paulus. «Ένας
επιχειρηματίας όπως ο πρόεδρος Trump θα ενδιαφερθεί επίσης για τη
δυνατότητα πώλησης φυσικού αερίου και πετρελαίου σε μια οικονομικά
ισχυρή ΕΕ, όπου μπορεί να επιτευχθεί υψηλότερη τιμή από ό,τι στη
Νοτιοανατολική Ασία. Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι ο πρόεδρος των ΗΠΑ
αυτός που μπορεί να αναγκάσει τις ιδιωτικές εταιρείες να αγνοήσουν τα
πρότυπα που θα τους επέτρεπαν να σημειώσουν υψηλότερα κέρδη».
Ωστόσο, οι αντίπαλοι της νομοθεσίας της ΕΕ για το κλίμα έχουν ήδη
εκμεταλλευτεί την πιθανή διαμάχη για να ζητήσουν την ανατροπή της
πολιτικής.
«Ο κανονισμός της ΕΕ για το μεθάνιο, ως μέρος
της Πράσινης Συμφωνίας, αποτελεί σαφές παράδειγμα ρυθμιστικής υπερβολής
που απειλεί τόσο τα ευρωπαϊκά όσο και τα αμερικανικά συμφέροντα»,
δήλωσε ο Filip Turek, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από το
σκληροδεξιό κόμμα των Αυτοκινητιστών της Τσεχίας, το οποίο κάνει
εκστρατεία για φθηνότερα καύσιμα. «Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές και οι
βιομηχανίες ήδη αγωνίζονται υπό το βάρος των επιθετικών περιβαλλοντικών
κανονισμών», δήλωσε ο Turek, ο οποίος προσκλήθηκε να παραστεί στις
εκδηλώσεις για την ορκωμοσία του Trump στην Ουάσινγκτον. «Η προσθήκη de
facto δασμών μέσω κανονισμών για το μεθάνιο θα επιδεινώσει αυτές τις
οικονομικές πιέσεις, ενώ ενδεχομένως θα προκαλέσει αμοιβαία μέτρα που
δεν θα ωφελήσουν καμία από τις δύο πλευρές».
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.