Αποκάλυψη Guardian
Newsroom
Αποκάλυψη Guardian: Οι Έλληνες εφοπλιστές πούλησαν 127 τάνκερ στη Ρωσία για τον «γκρίζο στόλο» της
Κοντά στα 4,8 δισεκατομμύρια λίρες (περίπου 5,77 δισ. ευρώ) έχουν βγάλει ως κέρδος Ευρωπαίοι και Αμερικανοί εφοπλιστές, οι οποίοι πούλησαν γερασμένα δεξαμενόπλοια για λογαριασμό του «γκρίζου στόλου» της Ρωσίας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη διεθνή έρευνα που δημοσιοποίησε ο Guardian, οι πλοιοκτήτες πούλησαν τουλάχιστον 230 τάνκερ, τα οποία χρησιμοποιεί η Ρωσία για να αποφύγει τις δυτικές κυρώσεις στις εξαγωγές πετρελαίου της και να βοηθήσει στη χρηματοδότηση του πολέμου κατά της Ουκρανίας.
Όπως διαπιστώθηκε, οι εφοπλιστές έχουν βγάλει κέρδος άνω των 6 δισ. δολαρίων από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022 και έπειτα, μέσω πώλησης πλοίων σε αγοραστές από χώρες όπως η Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, το Βιετνάμ και οι Σεϋχέλλες που δεν συμμετέχουν στις οικονομικές κυρώσεις κατά της Μόσχας.
Σύμφωνα με την έρευνα υπό την ηγεσία του ολλανδικού ερευνητικού πρακτορείου Follow the Money (FTM), το οποίο συνεργάστηκε με ειδησεογραφικές αίθουσες (newsrooms) σε εννέα χώρες, οι Έλληνες ιδιοκτήτες πούλησαν τον μεγαλύτερο αριθμό τάνκερ, καθώς «ξεφορτώθηκαν» 127 πλοία, τα οποία σε άλλες περιπτώσεις θα προορίζονταν για σκραπ.
Ακολουθούν, αλλά με μεγάλη απόσταση οι βρετανικές εταιρείες, οι οποίες πούλησαν 22 δεξαμενόπλοια για τον «γκρίζο στόλο» της Ρωσίας, ενώ ακολούθησαν οι Γερμανοί εφοπλιστές με 11 και οι Νορβηγοί με 8 τάνκερ.
Τα πλοία χρησιμοποιούνται ποικιλοτρόπως για τα ρωσικά συμφέροντα
Επίσης, η έρευνα αποκάλυψε ότι συνολικά ιδιοκτήτες από 21 εκ των 35 χωρών που έχουν επιβάλει κυρώσεις στο εμπόριο πετρελαίου με τη Ρωσία, έχουν πουλήσει δεξαμενόπλοια, τα οποία συνθέτουν τον σκιώδη στόλο που ελέγχει η Μόσχα.
Και δεν είναι μόνο η μεταφορά πετρελαίου που πραγματοποιείται με τα συγκεκριμένα δεξαμενόπλοια για λογαριασμό της Ρωσίας.
Οι δυτικές κυβερνήσεις λένε ότι τα πλοία αυτά, ενδέχεται να διεξάγουν επίσης δραστηριότητες κατασκοπείας για λογαριασμό της Μόσχας, να χαρτογραφούν -και μερικές φορές να καταστρέφουν- ζωτικής σημασίας υποθαλάσσιες υποδομές, όπως καλώδια.
Δύο «ελληνικά» τάνκερ συγκέντρωσαν 120 εκατ. λίτρα ρωσικού πετρελαίου
Η συγκεκριμένη ομάδα, σε συνεργασία με την ανεξάρτητη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Κιέβου (KSE), οι ερευνητές της οποίας πιστεύουν ότι ο «γκρίζος στόλος» των 600 πλοίων πραγματοποιεί περίπου το 70% όλων των εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας, ανέλυσε εκατοντάδες αρχεία θαλάσσιων εμπορευμάτων και νηολογίων.
Η έκθεση καταγράφει την περίπτωση δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων ηλικίας 15 ετών που πουλήθηκαν σε εταιρεία με έδρα το Ανόι, η οποία μετονομάστηκε και μετεγκαταστάθηκε από τη Μάλτα στον Παναμά, αργότερα συγκέντρωσαν 120 εκατομμύρια λίτρα ρωσικού πετρελαίου από το λιμάνι Ουστ-Λούγκα της Βαλτικής, κοντά στα σύνορα με την Εσθονία.
Αφού η G7 και η ΕΕ εισήγαγαν ανώτατο όριο στην τιμή του πετρελαίου στα τέλη του 2022, απαγορεύοντας σε εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στην επικράτειά τους να διευκολύνουν τις πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου πάνω από μια συγκεκριμένη τιμή, η αξία των πλοίων που θα μπορούσαν να νηολογηθούν σε μη δυτικές δικαιοδοσίες, εκτοξεύτηκαν στα ύψη.
«Πολλοί Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες είχαν παλιά πλοία που πίστευαν ότι δεν άξιζαν πραγματικά πολλά (χρήματα)», ανέφερε ένας αναλυτής της Lloyd's List, της ειδικής ναυτιλιακής εφημερίδας. «Ξαφνικά, διπλασιάστηκε η αξία τους -και έτσι επιχείρησαν να τα πουλήσουν», πρόσθεσε.
Ο βελγικός όμιλος θαλάσσιων μεταφορών CMB.Tech πούλησε πέντε δεξαμενόπλοια έναντι 135 εκατομμυρίων δολαρίων, τα οποία κατέληξαν στον «γκρίζο στόλο» της Ρωσίας το 2022 και στις αρχές του 2023.
Ένας εκπρόσωπος (της εταιρείας) ανέφερε στη βελγική εφημερίδα De Tijd (ένα από τα εννέα Μέσα που συμμετείχαν υποστηρικτικά στην έρευνα) ότι δεν ήταν υπεύθυνη για τα πλοία μετά την πώλησή τους.
Η ΕΕ σκληραίνει τη στάση της, αλλά χώρες όπως η Ελλάδα αντιδρούν
Στα τέλη του 2023, η ΕΕ εισήγαγε νέους κανόνες που απαιτούσαν από τις εταιρείες που πουλούσαν πλοία σε τρίτες χώρες, να διασφαλίσουν ότι αυτά δεν θα χρησιμοποιηθούν για την παράκαμψη των κυρώσεων. Ωστόσο, 32 τάνκερ που ανήκαν σε Ευρωπαίους εφοπλιστές, πουλήθηκαν έκτοτε για να αποτελέσουν μέλος του «γκρίζου στόλου».
Πιο πρόσφατα, η ΕΕ και οι ΗΠΑ προχώρησαν σε λήψη πιο αυστηρών μέτρων, εν μέρει επειδή πολλά δεξαμενόπλοια του «γκρίζου στόλου» της Ρωσίας θα μπορούσαν να προκαλέσουν περιβαλλοντική καταστροφή και για το λόγο αυτό δεν τους επιτρέπεται η είσοδος σε δυτικά λιμάνια.
Τα μεμονωμένα δεξαμενόπλοια αποκλείονται πλέον από τα λιμάνια και τις υπηρεσίες της ΕΕ, εάν διαπιστωθεί ότι μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, ή εμπλέκονται σε «επικίνδυνες ναυτιλιακές πρακτικές». Σε περίπου 70 από αυτά έχουν επιβληθεί κυρώσεις από το μπλοκ (ΕΕ και ΗΠΑ), με αναφορές να ακολουθήσουν άλλα 74.
Ωστόσο, όπως αναφέρει ο Guardian, δεν υπάρχουν αναφορές περί εισαγωγής συγκεκριμένων μέτρων που να απαγορεύουν την πώληση δεξαμενόπλοιων για λογαριασμό του «γκρίζου στόλου» της Ρωσίας, εν μέρει λόγω των αντιρρήσεων που εξέφρασαν κράτη-μέλη (της ΕΕ) με σημαντικούς ναυτιλιακούς τομείς, όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.