Η ελληνική λίστα για το SAFE
Η ελληνική λίστα για το SAFE: Ποια εξοπλιστικά έργα μπορούν να χρηματοδοτηθούν
Ποια προγράμματα πληρούν τα κριτήρια επιλεξιμότητας και τι προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο
Το θεσμικό πλαίσιο και οι όροι επιλεξιμότητας
Η θέσπιση του ευρωπαϊκού μηχανισμού SAFE (Security Action for Europe) εισάγει νέο πλαίσιο στη χρηματοδότηση εξοπλιστικών προγραμμάτων εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το συνολικό ύψος των δανείων που μπορεί να διαθέσει η Κομισιόν αγγίζει τα 150 δισεκατομμύρια ευρώ, υπό την προϋπόθεση συμμόρφωσης με αυστηρά κριτήρια επιλεξιμότητας.
Η αξιολόγηση κάθε πρότασης βασίζεται σε δύο θεμελιώδεις παραμέτρους. Την επιχειρησιακή αναγκαιότητα και τη βιομηχανική προέλευση του έργου. Ο κανονισμός του SAFE προβλέπει ότι τουλάχιστον το 65% της αξίας κάθε επιλέξιμου προγράμματος πρέπει να προέρχεται από παραγωγούς ή υπεργολάβους εγκατεστημένους στην ΕΕ, στον ΕΟΧ ή στην Ουκρανία. Η συμμετοχή τρίτων χωρών επιτρέπεται μόνο σε συμπληρωματικό ποσοστό που δεν υπερβαίνει το 35% και υπό την προϋπόθεση διακρατικής συνεργασίας.
Ορισμένα εξοπλιστικά προγράμματα της Ελλάδας φαίνεται να πληρούν τεχνικά τις προδιαγραφές για πιθανή ένταξη στο SAFE.
Υποψηφιότητα του συστήματος BARAK MX
Μεταξύ των υποψηφίων έργων περιλαμβάνεται το σύστημα πυραυλικής άμυνας BARAK MX. Η ελληνική πλευρά έχει συμπεριλάβει την απόκτησή του στον σχεδιασμό πολυεπίπεδης αεράμυνας, με στόχο την ενίσχυση της αντιαεροπορικής κάλυψης μέσου βεληνεκούς. Το σύστημα αναπτύσσεται από ισραηλινό φορέα και η ενδεχόμενη ενσωμάτωσή του στο SAFE θα εξαρτηθεί από την προοπτική ευρωπαϊκής συμπαραγωγής ή τη συμμετοχή σε κοινοπραξία που θα ενισχύει την ευρωπαϊκή συνιστώσα της τελικής διάταξης.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του πυραυλικού PULS
Στην ίδια κατηγορία εντάσσεται και το πυραυλικό σύστημα πολλαπλής εκτόξευσης PULS, το οποίο η Ελλάδα εξετάζει στο πλαίσιο αναβάθμισης των δυνατοτήτων του Πυροβολικού. Το PULS μπορεί τεχνικά να υποβληθεί για χρηματοδότηση μέσω SAFE, εφόσον ενταχθεί σε ευρύτερο βιομηχανικό σχήμα με συμμετοχή παραγωγών εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και με την πρόβλεψη εγχώριου τεχνικού έργου στην τελική υποστήριξη ή συντήρηση.
Προοπτικές ένταξης στα έργα C4ISR
Αρκετά ώριμα εμφανίζονται και τα έργα που σχετίζονται με τα πληροφοριακά και δικτυακα συστήματα των Ενόπλων Δυνάμεων. Τα λεγόμενα C4ISR (διοίκηση, έλεγχος, επικοινωνίες, πληροφορίες, επιτήρηση και αναγνώριση) αποτελούν προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του SAFE. Η Ελλάδα ήδη συμμετέχει σε αντίστοιχες ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες και διαθέτει τεχνικά αρχεία έργων που μπορούν να τεκμηριώσουν επιλεξιμότητα, είτε ως επενδύσεις υποδομής είτε ως ολοκληρωμένες λύσεις επιχειρησιακής διοίκησης.
Η 4η Belharra
Στο ναυτικό σκέλος, τεχνικά επιλέξιμη μπορεί να θεωρηθεί η προτεινόμενη απόκτηση τέταρτης φρεγάτας Belharra από τη Γαλλία. Η σχεδίαση και παραγωγή της πραγματοποιείται εντός ΕΕ, η κατασκευάστρια εταιρεία συμμετέχει σε διακρατικό πλαίσιο και το έργο εντάσσεται σε ήδη υλοποιούμενο πρόγραμμα με ελληνική εμπλοκή στην αλυσίδα υποστήριξης. Η τεχνική δυνατότητα ένταξης της φρεγάτας στο SAFE εδράζεται στην πλήρη ευρωπαϊκή της ταυτότητα και στην επιχειρησιακή της συνάφεια με τις στρατηγικές προτεραιότητες της Ένωσης.
Δύο φρεγάτες Bergamini
Κατά την πρόσφατη συνάντηση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια με τον Ιταλό ομόλογό του, Γκουίντο Γκροζέτο είχε σημειωθεί πρόοδος για την προμήθεια δύο μεταχειρισμένων φρεγατών τύπου Bergamini από την Ιταλία που μπορούν να παραδοθούν άμεσα στο Πολεμικό Ναυτικό. Η επιχειρηματολογία υπέρ της ένταξής τους στο SAFE βασίζεται στην ευρωπαϊκή προέλευση των πλοίων, την εμπλοκή της ιταλικής Fincantieri και τη δυνατότητα συμπαραγωγής εξαρτημάτων μέσω Ελλήνων υπεργολάβων. Εφόσον διαμορφωθεί κοινό ευρωπαϊκό σχήμα, με την Ιταλία, την Ελλάδα και ενδεχομένως τρίτους εταίρους, τότε οι δύο φρεγάτες θα μπορούσαν να καλύψουν τα κριτήρια και να ενταχθούν ως μέρος κοινοτικής στρατηγικής ενίσχυσης του νότιου θαλάσσιου μετώπου της Ένωσης.
Παραγωγή πυρομαχικών και επενδύσεις υποδομής
Προοπτικές τεχνικής επιλεξιμότητας συγκεντρώνουν και τα προγράμματα παραγωγής πυρομαχικών. Η Ελλάδα έχει ήδη ενταχθεί στο πρόγραμμα ASAP και αναπτύσσει συνεργασίες με ευρωπαϊκές εταιρείες για την κατασκευή 155 χιλιοστών και άλλων διαμετρημάτων. Το SAFE μπορεί να αξιοποιηθεί για επενδύσεις σε υποδομές, εκσυγχρονισμό εργοστασίων και εξασφάλιση πρώτων υλών, υπό την προϋπόθεση ότι το τελικό προϊόν θα διατεθεί στο πλαίσιο κοινοτικής πολιτικής προμήθειας.
Συνεργασίες για μη επανδρωμένα συστήματα
Συζητήσεις σε τεχνικό επίπεδο έχουν γίνει και για έργα που σχετίζονται με μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Η ελληνική πλευρά διερευνά την προοπτική συνεργασιών με ευρωπαϊκές εταιρείες για την ανάπτυξη ή συναρμολόγηση UAVs. Η επιλεξιμότητα τέτοιων έργων στο SAFE εξαρτάται από τη βιομηχανική κατανομή, τη δυνατότητα ευρωπαϊκής συμμετοχής στον πυρήνα τεχνολογίας και τη συνδεσιμότητα των πλατφορμών με τα ευρωπαϊκά συστήματα επιτήρησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.