Γιατί δεν γουστάρει η Ε.Ε. τα κινέζικα ηλεκτρικά;
(19/12/2024)
Γιατί δεν γουστάρει η Ε.Ε. τα κινέζικα ηλεκτρικά;
Η Ε.Ε. βάζει
τεράστιους δασμούς στα «made in China» αυτοκίνητα
Οι Κινέζοι κατασκευαστές λαμβάνουν οικονομική στήριξη από την Κίνα
Έμφαση των Κινέζων κατασκευαστών στις φθηνότερες μπαταρίες
Η Διεθνής Αμνηστία βάζει τα κινέζικα ηλεκτρικά στο τέλος της κατάταξης στα
ανθρώπινα δικαιώματ
Η Ε.Ε. βάζει τεράστιους δασμούς στα «made in China» αυτοκίνητα
Γιατί η Ευρωπαϊκη Ένωση αυξάνει τις τιμές των κινεζικών αυτοκινήτων μέχρι και 45% με τους νέους δασμούς
της; Αν η ηλεκτροκίνηση για να «περπατήσει» θέλει φθηνά ηλεκτρικά
μοντέλα, αυτοί οι δασμοί μόνο ζημιά μπορεί να κάνουν. Μπορεί να έχει
δίκιο η E.E. και να «τιμωρεί» τους Κινέζους κατασκευαστές αλλά παράλληλα
και τους Ευρωπαίους αγοραστές;
Από το Νοέμβριο ήδη τα περισσότερα μοντέλα κινεζικής κατασκευής επιβαρύνονται
με δασμούς που μπορεί να φτάσουν και το 45% της τιμής εισαγωγής τους,
δηλαδή στο σύνολο κοστίζει μιάμιση φορά. Ένας τέτοιος δασμός είναι
αδύνατο να μην περάσει στον τελικό αγοραστή, ακόμη και αν οι κινεζικές
μάρκες μπορούν να απορροφήσουν ένα μεγάλο μέρος του, θυσιάζοντας τα
μεγάλα περιθώρια κέρδους που απολαμβάνουν. Με την πρώτη ματιά αυτή η
προσέγγιση είναι μάλλον προστατευτική απέναντι στους κατασκευαστές που
δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, είτε είναι Ευρωπαίοι είτε Ιάπωνες και
Κορεάτες, όμως η βάση των δασμών έχει να κάνει με τις πρακτικές της
Κίνας που δεν συμβαδίζουν με αυτές της Ευρώπης.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές λαμβάνουν οικονομική στήριξη από την Κίνα
Το βασικό πρόβλημα είναι η οικονομική στήριξη που απολαμβάνουν οι Κινέζοι κατασκευαστές στην Κίνα, είτε μιλάμε για κινεζικές μάρκες είτε για εργοστάσια που παράγουν μοντέλα άλλων κατασκευαστών, όπως της BMW και της MINI ή της Volvo. Η Ε.Ε. απαγορεύει αυτές τις πρακτικές στην Ευρώπη, οπότε μια μάρκα που παράγει μοντέλα με τόση στήριξη εμφανώς έχει σημαντικό πλεονέκτημα έναντι των εδώ εγχώριων κατασκευαστών, και έτσι μπορεί να κόψει τιμές και να προσφέρει αυτοκίνητα σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές, σαρώνοντας την αγορά.
Έμφαση των Κινέζων κατασκευαστών στις φθηνότερες μπαταρίες
Ο βασικότερος λόγος που τα κινέζικα ηλεκτρικά είναι φθηνότερα έχει να κάνει με τις μπαταρίες. Στα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης το μοτέρ είναι μόλις το 21% της τιμής του αυτοκινήτου, ενώ η μπαταρία φτάνει το 42%. Όταν μια μάρκα μπορεί να έχει μπαταρίες σε τιμή ευκαιρίας, μπορεί να έχει και φθηνά ηλεκτρικά. Ειδικά όταν οι κινεζικές μάρκες προωθούν τις φθηνότερες μπαταρίες LFP ενώ οι παραδοσιακοί κατασκευαστές επιμένουν με τις ΝΜC, υψηλότερης ενεργειακής πυκνότητας (χαμηλότερο βάρος στις ίδιες kWh ή περισσότερες kWh στο ίδιο βάρος με τις LFP) αλλά και υψηλότερου κόστους, ο ανταγωνισμός είναι ακόμη πιο δύσκολος.
Η Διεθνής Αμνηστία βάζει τα κινέζικα ηλεκτρικά στον πάτο της κατάταξης στα ανθρώπινα δικαιώματα
Και
μετά είναι η εξόρυξη των πρώτων υλών για τις μπαταρίες. Οι παραδοσιακοί
κατασκευαστές έχουν μάθει βάσει νόμων και κανονισμών να σέβονται τα
ανθρώπινα δικαιώματα και να προμηθεύονται πρώτες ύλες και μπαταρίες που
παράγονται με υψηλότερο κόστος λόγω αυτού. Η Κίνα έχει πολύ πιο
ελαστικούς ή και καθόλου κανόνες ως προς την προμήθεια των υλών αυτών. Η
Διεθνής Αμνηστία στην έκθεσή της που είδε τη δημοσιότητα αυτό το μήνα
καταδίκασε τις πρακτικές των Κινέζων κατατάσσοντάς τους τελευταίους με
διαφορά, για τη στάση τους απέναντι στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις
συνθήκες εργασίες, τη δίκαιη μεταχείριση και πληρωμή, το δικαίωμα στην
υγεία και την ασφάλιση. Η Ε.Ε. ήδη από του χρόνου θα υποχρεώσει τους
κατασκευαστές να εκδίδουν διαβατήριο μπαταρίας ώστε να διασφαλίζονται
όλα αυτά. Οι Κινέζοι όμως... πέρα βρέχει.
Τι λες λοιπόν; Είναι το φθηνότερο κινέζικο αμάξι η λύση που
ψάχνεις; Έχει η Ε.Ε. δίκιο να το φορτώνει με δασμούς και να το
ακριβαίνει; Εσένα πόσο σε νοιάζουν όλα αυτά;
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.