Music Of The Day

Εκτακτες ειδήσεις

Βγήκε σε διαβούλευση Σχέδιο Νόμου για τα δημοσιονομικά πλαίσια των δήμων

 

 

Βγήκε σε διαβούλευση Σχέδιο Νόμου για τα δημοσιονομικά πλαίσια των δήμων

«Διασφάλιση δημοσιονομικής ισορροπίας: Μεταρρύθμιση πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης – Τροποποίηση ν. 4270/2014 για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265 του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 2024 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ σχετικά με τις απαιτήσεις για τα δημοσιονομικά πλαίσια των κρατών μελών και λοιπές διατάξεις» αποσκοπεί στη συμμόρφωση της Ελλάδας με τη νέα ευρωπαϊκή δημοσιονομική στρατηγική και στη δημιουργία ενός πιο ανθεκτικού, ευέλικτου και διαφανούς πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης.

Βασικοί Άξονες του Σχεδίου Νόμου

  1. Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265
    Η Οδηγία αυτή τροποποιεί την προηγούμενη Οδηγία 2011/85/ΕΕ, ενισχύοντας τις ελάχιστες απαιτήσεις διαφάνειας και εποπτείας των δημόσιων οικονομικών, με στόχο την καλύτερη παρακολούθηση των δημοσιονομικών επιδόσεων και τη βιωσιμότητα του χρέους.
  2. Μεταρρύθμιση του ν. 4270/2014
    Ο νόμος 4270/2014 αποτελεί τη βάση για τη δημοσιονομική διαχείριση στην Ελλάδα. Το σχέδιο νόμου τον τροποποιεί, εισάγοντας:
    • Δημοσιονομικούς κανόνες ευθυγραμμισμένους με την ΕΕ: προβλέπονται πιο ευέλικτοι μεσοπρόθεσμοι στόχοι για τη βιωσιμότητα του χρέους.
    • Δημοσιονομικά σχέδια με μεταρρυθμιστικές δεσμεύσεις: ενθαρρύνεται η σύνδεση των επενδύσεων με δομικές μεταρρυθμίσεις.
    • Νέα αρχιτεκτονική παρακολούθησης: ρόλος του ΓΛΚ ενισχύεται, προβλέπεται ενοποιημένη παρακολούθηση προϋπολογισμού και χρέους.
    • Ετήσιες εκθέσεις αξιολόγησης και προβλέψεων: υποχρεωτική δημοσίευση οικονομικών σεναρίων, παραδοχών και αποκλίσεων.
  3. Ενίσχυση της δημοσιονομικής διαφάνειας
    • Ενίσχυση του ρόλου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσιονομικού Ελέγχου.
    • Καθιέρωση υποχρεωτικών εκθέσεων συμμόρφωσης.
    • Υποχρεωτική ανάλυση κινδύνων σε κάθε μεσοπρόθεσμο πλαίσιο.
  4. Πειθαρχικοί μηχανισμοί και διορθωτικές παρεμβάσεις
    • Θέσπιση μηχανισμών έγκαιρης προειδοποίησης.
    • Αυτόματοι διορθωτικοί μηχανισμοί σε περίπτωση απόκλισης.
    • Ενεργοποίηση επιτροπών συμμόρφωσης και αναδιάρθρωσης.
  5. Ειδικές διατάξεις για τοπική αυτοδιοίκηση και ΝΠΔΔ
    • Τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και οι ΟΤΑ υποχρεούνται σε προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις.
    • Ορίζεται υποχρέωση διαβίβασης επικαιροποιημένων οικονομικών δεδομένων στο ΓΛΚ.
    • Εφαρμογή δημοσιονομικών κανόνων σε προϋπολογισμούς δήμων και περιφερειών με ρήτρες ευελιξίας σε έκτακτες συνθήκες (π.χ. φυσικές καταστροφές).
  6. Λοιπές διατάξεις
    • Ρυθμίσεις για παρακολούθηση δαπανών κλιματικής πολιτικής.
    • Ενσωμάτωση στόχων του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Βιωσιμότητας (NSRSP).
    • Νέα πρότυπα παρακολούθησης δημοσιονομικών κινδύνων.

Η «Νέα αρχιτεκτονική παρακολούθησης» που εισάγεται με το υπό διαβούλευση Σχέδιο Νόμου για τη μεταρρύθμιση του ν. 4270/2014, αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους πυλώνες της εναρμόνισης με τη νέα δημοσιονομική διακυβέρνηση της Ε.Ε. Ειδικότερα, προβλέπει μια πιο συστηματική, ενιαία και τεκμηριωμένη διαδικασία για την εποπτεία και παρακολούθηση των δημοσιονομικών μεγεθών.
Τι περιλαμβάνει η νέα αρχιτεκτονική παρακολούθησης:

  1. Ενοποίηση εργαλείων σχεδιασμού και παρακολούθησης
    • Δημιουργείται ενοποιημένο πλαίσιο δημοσιονομικού προγραμματισμού, όπου το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ), ο Κρατικός Προϋπολογισμός και τα σχέδια μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων θα παρακολουθούνται από κοινού.
    • Εισάγεται υποχρεωτική συσχέτιση των μεταρρυθμιστικών δεσμεύσεων με τους δημοσιονομικούς στόχους.
  2. Ρόλος Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ)
    • Ενισχύεται η αρμοδιότητα του ΓΛΚ στην εκπόνηση, αξιολόγηση και παρακολούθηση όλων των σχεδίων που έχουν δημοσιονομική επίπτωση.
    • Το ΓΛΚ συντάσσει ετήσιες εκθέσεις παρακολούθησης με βάση στατιστικά δεδομένα, δείκτες ανάλυσης κινδύνων και αποκλίσεων.
  3. Δημοσιονομικές Προβλέψεις και Σενάρια
    • Η χώρα υποχρεούται να δημοσιεύει:
    o Βασικό μακροοικονομικό σενάριο
    o Εναλλακτικά σενάρια κινδύνου
    o Τεκμηρίωση όλων των παραδοχών που οδηγούν στις προβλέψεις
    • Οι αποκλίσεις μεταξύ σεναρίων και πραγματικών στοιχείων καταγράφονται ρητά.
  4. Υποχρεωτική Εκ των Προτέρων Συμμόρφωση
    • Πριν την υποβολή του προϋπολογισμού ή μεταρρυθμιστικού σχεδίου, εξετάζεται η συμβατότητά του με το ενωσιακό και εθνικό πλαίσιο.
    • Αν υπάρχει απόκλιση, ενεργοποιείται μηχανισμός προειδοποίησης και συμμόρφωσης, πριν προχωρήσει η έγκριση.
  5. Ανεξάρτητη Αξιολόγηση
    • Ο Δημοσιονομικός Συμβούλος (Fiscal Council) διατηρεί ενισχυμένο ρόλο:
    o Εκδίδει τακτικές γνωμοδοτήσεις για την αξιοπιστία των μακροοικονομικών προβλέψεων
    o Αξιολογεί την τήρηση των στόχων και δημοσιοποιεί τις αποκλίσεις.
  6. Ψηφιακή Πλατφόρμα Παρακολούθησης
    • Προβλέπεται δημιουργία ενιαίας βάσης δεδομένων για το σύνολο των δημοσιονομικών στοιχείων όλων των φορέων της γενικής κυβέρνησης.
    • Οι φορείς (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ) υποχρεούνται σε μηνιαία διαβίβαση οικονομικών στοιχείων.

Τι αλλάζει πρακτικά:
Παλιό Σύστημα
Αποσπασματική παρακολούθηση προϋπολογισμών
Έλλειψη συσχέτισης επενδύσεων με δημοσιονομικούς στόχους Καθυστερημένες διορθώσεις σε αποκλίσεις
Ελλιπής εμπλοκή ανεξάρτητων αξιολογητών

Νέο Σύστημα

Ολιστική εποπτεία όλων των εργαλείων οικονομικής πολιτικής
Υποχρεωτική ευθυγράμμιση μεταρρυθμίσεων με στόχους
Έγκαιρη παρέμβαση με σενάρια και μηχανισμούς συμμόρφωσης
Καθοριστικός ρόλος του Δημοσιονομικού Συμβούλου

Η νέα αρχιτεκτονική παρακολούθησης επιδιώκει να εξασφαλίσει ότι η δημοσιονομική πολιτική:
• εφαρμόζεται με διαφάνεια και συνέπεια,
• βασίζεται σε ρεαλιστικές και αξιόπιστες προβλέψεις,
• παρακολουθείται διαρκώς και διορθώνεται έγκαιρα,
• και ενσωματώνει μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις χωρίς να διακυβεύεται η βιωσιμότητα του χρέους.

Δείτε εδώ την διαβούλευση

https://www.myota.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.