Δημόσια τοποθέτηση για τη ματαίωση της ειδικής συνεδρίασης απολογισμού
Παναγιώτης Πάντος
1. Θεσμική υποχρέωση και χρονικά όρια
«Το δημοτικό συμβούλιο συνέρχεται μία φορά κατ’ έτος, το αργότερο έως
το τέλος Ιουνίου, σε ειδική δημόσια συνεδρίαση για την παρουσίαση του
απολογισμού πεπραγμένων της δημοτικής αρχής.»
2. Παραβίαση της υποχρέωσης δημοσιότητας
3. Η ματαίωση λόγω "φόρτου εργασίας" δεν προβλέπεται
4. Η αναφορά σε live μεταδόσεις δεν καλύπτει την υποχρέωση συμμετοχής
5. Το ζητούμενο δεν είναι οι εντυπώσεις, αλλά η ουσία
Η συνεδρίαση ήταν υποχρεωτική
Δεν τηρήθηκε η προθεσμία
Δεν υπήρξε δημόσια πρόσκληση
Δεν πραγματοποιήθηκε
Δεν ανακοινώθηκε νέα ημερομηνία
Δεν τηρήθηκε το δικαίωμα λόγου των πολιτών
Εν κατακλείδι:
Το άρθρο 217 του Ν.3463/2006 είναι σαφές: ο ετήσιος απολογισμός πρέπει
να πραγματοποιείται το αργότερο έως 30 Ιουνίου και με θεσμική πρόσκληση
προς τους πολίτες.
Στην περίπτωση του Δήμου :
Η Δημοκρατία δεν αναβάλλεται. Ο απολογισμός δεν είναι χάρη. Είναι καθήκον.
Δημόσια τοποθέτηση για τη ματαίωση της ειδικής συνεδρίασης απολογισμού
Με
σεβασμό προς τον θεσμό του Δημοτικού Συμβουλίου, και με αφορμή τη
δημόσια δήλωση του Προέδρου του Δ.Σ. Ωρωπού κ. Γιώργου Αρμυριώτη σχετικά
με τη ματαίωση της ειδικής συνεδρίασης της 30ής Ιουλίου 2025, οφείλουμε
να αποσαφηνίσουμε τα εξής:

Η
ειδική συνεδρίαση απολογισμού πεπραγμένων της δημοτικής αρχής δεν είναι
μια οποιαδήποτε συνεδρίαση, αλλά προβλέπεται ρητά και υποχρεωτικά από
το άρθρο 217 του Ν.3463/2006 («Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων»):

Η
ημερομηνία της 30ής Ιουλίου είναι ήδη εκπρόθεσμη και η ματαίωση αυτής
καθιστά τη δημοτική αρχή διπλά εκτεθειμένη: τόσο για τη θεσμική
καθυστέρηση, όσο και για τη μη πραγματοποίηση της συνεδρίασης.

Το ίδιο άρθρο 217 ορίζει ρητά ότι η συνεδρίαση:
είναι δημόσια,
πρέπει να προαναγγέλλεται με πρόσκληση,
και κάθε πολίτης ή φορέας έχει δικαίωμα λόγου.
Εν προκειμένω:
Καμία επίσημη ανακοίνωση δεν υπήρξε προς τους δημότες στην ιστοσελίδα του Δήμου ή στους επίσημους ψηφιακούς του διαύλους.
Η αναγγελία έγινε με email μόνο προς τα μέλη του Δ.Σ., χωρίς δημοσιότητα προς το κοινό.
Η πρόσκληση δεν περιήλθε σε γνώση της τοπικής κοινωνίας εγκαίρως, γεγονός που αναιρεί το πνεύμα του νόμου.

Ο
λόγος που επικαλείται το έγγραφο του Τμήματος Υποστήριξης Πολιτικών
Οργάνων («φόρτος εργασίας υπαλλήλων» και «θερινές άδειες») δεν αποτελεί
θεσμικά αποδεκτή αιτία για τη ματαίωση της συνεδρίασης.
Το άρθρο 217 δεν προβλέπει εξαιρέσεις.
Αντιθέτως,
επιβάλλει ως υποχρέωση τη συνεδρίαση κάθε χρόνο και το αργότερο έως 30
Ιουνίου. Η διοικητική λειτουργία του Δήμου δεν μπορεί να ακυρώνει τη
θεσμική υποχρέωση λογοδοσίας.

Ο
Πρόεδρος του Δ.Σ. αναφέρει ότι «επί της Προεδρίας του καθιερώθηκε η
απευθείας μετάδοση των συνεδριάσεων». Αυτό ασφαλώς είναι θετικό, αλλά
δεν σχετίζεται με την υποχρέωση της ειδικής συνεδρίασης απολογισμού, η
οποία:
δεν μεταδίδεται απλώς,
αλλά προϋποθέτει ενεργό συμμετοχή πολιτών και φορέων, με δυνατότητα τοποθέτησης.
Η πλασματική συμμετοχή μέσω θεάματος (live) δεν υποκαθιστά το δικαίωμα λόγου, όπως ορίζει ο νόμος.

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. κάνει λόγο για «εντυπωσιασμό» και «παραφιλολογία».
Όμως το ζήτημα δεν είναι επικοινωνιακό. Είναι καθαρά θεσμικό:







Η Δημοτική Αρχή και ο Πρόεδρος του Δ.Σ. οφείλουν άμεσα:
το κρίσιμο ερώτημα δεν είναι αν θα οριστεί νέα ημερομηνία, αλλά γιατί δεν έγινε η συνεδρίαση όταν όφειλε.


– Η συνεδρίαση ανακοινώθηκε καθυστερημένα και μόνο εσωτερικά,
– Δεν υπήρξε δημόσια πρόσκληση,
– Και τελικά ματαιώθηκε για λόγους που ο νόμος δεν προβλέπει.
Το πρόβλημα δεν είναι η "παραφιλολογία", αλλά το ότι η Δημοτική Αρχή λειτούργησε χωρίς θεσμική διαφάνεια και συνέπεια.
Η
λογοδοσία δεν είναι τυπική υποχρέωση ούτε υπόθεση καλής θέλησης. Είναι
πυλώνας της Δημοκρατίας, και οι πολίτες οφείλουν να έχουν φωνή, όχι απλή
θέαση από livestream.

Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.