Δικαίωση του Ελληνικού Δημοσίου για τα υποβρύχια
Δικαίωση του Ελληνικού Δημοσίου για τα υποβρύχια: Πάνω από 150 εκατ. ευρώ από τη διεθνή διαιτησία
Αίσιο τέλος για μια πολυετή διαμάχη – Δικαιώθηκε το Ελληνικό Δημόσιο απέναντι στις αξιώσεις του Ι. Σάφα και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά
Μετά από πολυετή δικαστικό αγώνα, που κράτησε σχεδόν δύο δεκαετίες και απασχόλησε τις ανώτατες αρχές του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC), το Ελληνικό Δημόσιο αναδείχθηκε τελικά νικητής στην υπόθεση της διεθνούς διαιτησίας για τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού.
Η τελική απόφαση, που εκδόθηκε πρόσφατα, επιδικάζει στο Δημόσιο αποζημίωση άνω των 150 εκατομμυρίων ευρώ, απορρίπτοντας τις οικονομικές αξιώσεις των εταιρειών του Λιβανέζου επιχειρηματία Ισκαντάρ Σάφα.
Η ιστορία πίσω από τα υποβρύχια
Η υπόθεση έχει τις ρίζες της στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν το Ελληνικό Δημόσιο παρήγγειλε από γερμανική εταιρεία την κατασκευή τεσσάρων υπερσύγχρονων υποβρυχίων Type 214, με πρώτο τον «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ». Το πρώτο ναυπηγήθηκε στη Γερμανία, ενώ τα υπόλοιπα θα ολοκληρώνονταν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα οποία στο μεταξύ είχαν περάσει στον έλεγχο της κατασκευάστριας εταιρείας.
Παρά την καταβολή σχεδόν 2 δισεκατομμυρίων ευρώ από την ελληνική πλευρά και ενώ τα πέντε υποβρύχια είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί, η γερμανική εταιρεία προχώρησε το 2010 στην καταγγελία των συμβάσεων και προσέφυγε σε διεθνή διαιτησία, ζητώντας περαιτέρω αποζημιώσεις.
Η ελληνική πλευρά επιχείρησε τότε να εξισορροπήσει την κατάσταση με αναθεώρηση των συμβάσεων, αλλά τα προβλήματα δεν τελείωσαν εκεί.
Η εμπλοκή Σάφα και η νέα προσφυγή
Η υπόθεση περιπλέχθηκε περισσότερο όταν ο επιχειρηματίας Ι. Σάφα εξαγόρασε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά από τη γερμανική εταιρεία. Μέσα σε λίγους μήνες, η νέα διοίκηση ανέστειλε την εκτέλεση των συμφωνημένων συμβάσεων και απαίτησε επιπλέον όρους, ιδιαίτερα επιζήμιους για το ελληνικό κράτος.
Το αποτέλεσμα ήταν να προκύψει νέα προσφυγή σε διεθνή διαιτησία από την πλευρά των Ναυπηγείων και των εταιρειών του Σάφα, με αξιώσεις που άγγιζαν εκ νέου τα 2 δισ. ευρώ. Αυτή τη φορά, όμως, το Ελληνικό Δημόσιο αποφάσισε να περάσει στην αντεπίθεση, καταθέτοντας αντίθετη προσφυγή, διεκδικώντας αποζημιώσεις ανάλογου ύψους.
Το Δημόσιο πέρασε στην αντεπίθεση – Η συμβολή του Νομικού Συμβουλίου
Το 2014, μια ομάδα νομικών συμβούλων με επικεφαλής τον Διονύσιο Κολοβό ανέλαβε τη σύνταξη και κατάθεση της προσφυγής του Ελληνικού Δημοσίου στο Διαιτητικό Δικαστήριο του ICC.
Με λεπτομερή νομική τεκμηρίωση και αποδείξεις για τις αθέμιτες πρακτικές της άλλης πλευράς, η ελληνική ομάδα κατάφερε να ανατρέψει τις αρνητικές ισορροπίες και να στηρίξει με επιτυχία τη θέση του κράτους.
Η τελική απόφαση – Δικαιοσύνη για το Πολεμικό Ναυτικό και τους εργαζομένους
Η απόφαση που εκδόθηκε κλείνει οριστικά μια σκοτεινή σελίδα, καθώς αναγνωρίζει τις ευθύνες των εταιρειών του Ι. Σάφα και απορρίπτει τις αξιώσεις τους. Αντίθετα, επιδικάζει αποζημίωση υπέρ του Δημοσίου, ύψους άνω των 150 εκατομμυρίων ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρά τις καθυστερήσεις και τα εμπόδια, τα υποβρύχια ολοκληρώθηκαν χάρη στην επιμονή και τον επαγγελματισμό των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού, σε συνεργασία με εργαζομένους των ναυπηγείων που εργάζονταν χωρίς να πληρώνονται για χρόνια.
Τα καλύτερα συμβατικά υποβρύχια του ΝΑΤΟ – Το στρατηγικό όφελος της Ελλάδας
Σήμερα, τα υποβρύχια τύπου Type 214, με αιχμή του δόρατος τον “ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ”, θεωρούνται τα καλύτερα συμβατικά υποβρύχια του ΝΑΤΟ. Με τεχνολογία αιχμής και ικανότητα παρατεταμένης παραμονής σε κατάδυση, διασφαλίζουν την υπεροπλία της Ελλάδας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Η τεχνολογική τους υπεροχή, σε συνδυασμό με την εμπειρία των ελληνικών πληρωμάτων, λειτουργεί ως παράγοντας αποτροπής και ενίσχυσης της εθνικής άμυνας.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.