Ο Sandor Walkup περίμενε τραπέζι σε ένα ακριβό εστιατόριο στο Σάρλοτ της Βόρειας Καρολίνας, όταν παρατήρησε μια γυναίκα που κοιτούσε επίμονα τη Himalayan Birkin τσάντα του. Είναι μια σπάνια γυναικεία τσάντα από δέρμα κροκοδείλου, για την οποία η κατασκευάστρια Hermès χρεώνει δεκάδες χιλιάδες δολάρια και διατίθεται μόνο σε κορυφαίους πελάτες.

«Καθώς διέσχιζα το εστιατόριο, με σταμάτησε και μου είπε: “Μου αρέσει πολύ η τσάντα σου, έχει το τέλειο μέγεθος. Φαντάζομαι, σου κόστισε μια περιουσία”».

Οταν η γυναίκα ρώτησε τον Walkup, που είναι influencer στο TikTok, αν θα σκεφτόταν να της την πουλήσει, ήταν ειλικρινής μαζί της: «Κυρία μου, η τσάντα είναι μαϊμού». Η γυναίκα εξεπλάγη από το πόσο πειστική ήταν η απομίμηση της Birkin και ρώτησε από πού θα μπορούσε να αγοράσει και αυτή μία ίδια. Εκείνος της έδωσε τα στοιχεία ενός ιδιώτη που πουλάει πιστές απομιμήσεις.

«Superfakes»

Οι κατασκευαστές απομιμήσεων έχουν τελειοποιήσει τις τσάντες-μαϊμού – και αυτό επηρεάζει αρνητικά τα οικονομικά της βιομηχανίας ειδών πολυτελείας. Οι πλαστές επώνυμες τσάντες κυκλοφορούσαν ανέκαθεν, αλλά ανήκαν στην κατηγορία των φθηνών πλαστικών απομιμήσεων που αγόραζε κανείς για λίγα δολάρια από έναν πλανόδιο στον δρόμο.

Οι πιστές απομιμήσεις νέας γενιάς ή «superfakes», όπως είναι γνωστές στον χώρο, δείχνουν εξίσου καλές με τις αυθεντικές και κοστίζουν από 500 ως 5.000 δολάρια. Οι κατασκευαστές τους δέχονται παραγγελίες μέσω υπηρεσιών κρυπτογραφημένων μηνυμάτων όπως το WhatsApp ή το Telegram, παρέχουν εξυπηρέτηση πελατών σε πραγματικό χρόνο και παραδίδουν τα αγαθά απευθείας στην πόρτα σας σε επώνυμα κουτιά.

Πληρώνουν influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να προωθούν παράνομα εμπορεύματα απευθείας σε αμερικανούς και ευρωπαίους καταναλωτές. Η τεχνική αποδεικνύεται τόσο αποτελεσματική για την ωραιοποίηση της αρνητικής εικόνας των κατασκευαστών απομιμήσεων, που έχουν αλλάξει και οι λέξεις που χρησιμοποιούνται για αυτές. Η λέξη «μαϊμού» δεν χρησιμοποιείται πλέον.

Oι Κινέζοι

Οι νεαροί καταναλωτές αποδέχονται τις πιστές απομιμήσεις, γεγονός που δημιουργεί ανησυχία στις μεγάλες φίρμες ειδών πολυτελείας. Τον Απρίλιο ξέσπασε καταιγίδα στα social media όταν οι κινέζοι κατασκευαστές απομιμήσεων ανάρτησαν βίντεο στα οποία ισχυρίζονταν ότι οι μεγάλες μάρκες πολυτελείας κατασκευάζουν μυστικά τις τσάντες τους στην Κίνα σχεδόν τζάμπα. Οι ισχυρισμοί αυτοί είναι ως επί το πλείστον ψευδείς.

Ωστόσο, οι αναρτήσεις αυτές ενίσχυσαν τον προβληματισμό των καταναλωτών της Gen Z για τις απότομες αυξήσεις στο περιθώριο κέρδους των εταιρειών του κλάδου και για το κατά πόσο ο κόσμος που αγοράζει αυθεντικά είδη πολυτελείας πέφτει θύμα εκμετάλλευσης. Δημοφιλείς γυναικείες τσάντες, όπως μια Lady Dior, πωλούνται σε τιμή έως 15 φορές πάνω από το κόστος κατασκευής τους, σύμφωνα με τη χρηματιστηριακή Bernstein.

Η αγορά μιας ρεπλίκας έχει γίνει ένας τρόπος «να ρίξουν μια μούντζα στις μεγάλες φίρμες» λέει η Marian Makkar, ειδική στην εμπορία ειδών πολυτελείας, με έδρα την Αυστραλία, που έχει μελετήσει το φαινόμενο των superfakes.

Υπάρχουν κάποια πρώτα σημάδια ότι η υποχώρηση του ενδιαφέροντος των νέων καταναλωτών για την αυθεντική πολυτέλεια πλήττει τα έσοδα του κλάδου. Πέρυσι, οι καταναλωτές της Gen Z ξόδεψαν περί τα 5 δισ. λιγότερα σε μάρκες πολυτελείας σε σύγκριση με το 2023.

Eναλλακτική

Η αλλαγή της στάσης απέναντι στις πιστές απομιμήσεις είναι πραγματικό δώρο για τους κατασκευαστές τους, που πλέον προωθούν τα εμπορεύματά τους ως μια οικονομικά έξυπνη εναλλακτική στα υπερκοστολογημένα αυθεντικά είδη πολυτελείας: Γιατί να πληρώσεις 11.000 δολάρια για μια αυθεντική κλασική τσάντα-φάκελο της Chanel, όταν μπορείς να αποκτήσεις μία σχεδόν πανομοιότυπη ρεπλίκα 600 δολαρίων από ένα κινεζικό εργοστάσιο που ισχυρίζεται ότι προμηθεύεται δέρματα από την ίδια ευρωπαϊκή πηγή όπως και η παρισινή φίρμα;

Aνάλυση φθορισμού

Η ανταγωνιστική εταιρεία μεταπωλήσεων The RealReal αναγκάστηκε να επενδύσει σε τεχνολογία XRF (ανάλυσης φθορισμού ακτίνων Χ) προκειμένου να ελέγχει τη σύσταση των μεταλλικών κουμπωμάτων στις τσάντες και να εντοπίζει τις νέες απομιμήσεις. Η εταιρεία αγόρασε επίσης μηχανήματα ακτίνων X για να τις εξετάζει εσωτερικά.

Οι κατασκευαστές απομιμήσεων έχουν τελειοποιήσει τις τσάντες εξωτερικά, αλλά είναι πιθανό να αφήνουν ακόμα κάποια ίχνη εσωτερικά, όπως εξηγεί ο Hunter Thompson, διευθυντής ελέγχου γνησιότητας στη The RealReal. «Μπορεί να είναι μια μικρή λεπτομέρεια, όπως το πώς έχει καρφωθεί ένα καρφί».

Οι επαγγελματίες που ασχολούνται με την καταπολέμηση της παραποίησης προϊόντων έχουν διάφορες θεωρίες για το πώς έγιναν τόσο καλές οι απομιμήσεις. Η μία από αυτές είναι η βιομηχανική κατασκοπεία. Οι εταιρείες ειδών πολυτελείας αποθηκεύουν τις οδηγίες για την κατασκευή αυθεντικών τσαντών σε ψηφιακά έγγραφα που είναι γνωστά ως tech packs (πακέτα τεχνολογίας).

Αυτά τα εγχειρίδια περιέχουν ένα λογιστικό φύλλο με τα ακριβή μέτρα της τσάντας, ένα τεχνικό σχέδιο, λεπτομέρειες για τα νήματα, τα εξαρτήματα και τα δέρματα που χρησιμοποιούνται, ακόμα και τον ακριβή αριθμό βελονιών ανά ραφή. Αν το πακέτο τεχνολογίας μιας εταιρείας πέσει στα λάθος χέρια, είναι εύκολο να κατασκευαστεί ένα ακριβές αντίγραφο. Ο κίνδυνος διαρροής τέτοιων πληροφοριών από τα εργοστάσια έχει αυξηθεί καθώς οι εταιρείες αναθέτουν όλο και μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής σε εξωτερικούς συνεργάτες.

Πληροφορίες

Οι κατασκευαστές απομιμήσεων προσπαθούν επίσης να «κλέψουν» εργαζομένους από τα εργοστάσια κατασκευής αυθεντικών προϊόντων ώστε να πάρουν πληροφορίες εκ των έσω. Οι εργάτες που ράβουν τσάντες πολυτελείας έχουν αρκετά καλούς αλλά όχι εξωφρενικούς μισθούς, επομένως μπορεί να δελεαστούν από μια καλή προσφορά εκ μέρους ενός παράνομου κατασκευαστή.

Οι τεχνίτες τσαντών της Hermès στη Γαλλία έχουν ετήσιες αποδοχές 40.000 δολάρια, συμπεριλαμβανομένων των μπόνους, σύμφωνα με τις ανασκοπήσεις αποδοχών της Glass Door. Το ποσό αυτό είναι χαμηλότερο από τη λιανική τιμή μιας τσάντας Birkin από δέρμα κροκοδίλου στα καταστήματα της εταιρείας στις ΗΠΑ.

Κάποιοι πρώην υπάλληλοι της Hermès καταδικάστηκαν το 2020, ενώ εργάζονταν ακόμα για την εταιρεία, ως μέλη σπείρας που κατασκεύαζε απομιμήσεις.

Οι περισσότερες απομιμήσεις εξακολουθούν να φτιάχνονται με τον παραδοσιακό τρόπο: Ο παραποιητής αγοράζει μια αυθεντική τσάντα, τη διαλύει για να δει πώς είναι φτιαγμένη, αναλύει τη διαδικασία παραγωγής και κατασκευάζει μια απομίμηση.

Οι καλύτερες superfake τσάντες συνήθως κατασκευάζονται σε εργοστάσια στην Κίνα, τα οποία την ημέρα παράγουν νόμιμα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, σύμφωνα με τον James Godefroy, ερευνητή με έδρα την Καντόνα που εργάζεται για την εταιρεία Rouse, η οποία παρέχει υπηρεσίες προστασίας εμπορικού σήματος. Τη νύχτα, μια μυστική βάρδια παράγει απομιμήσεις.

Εφιάλτης

Το νέο σύστημα που χρησιμοποιούν οι παραποιητές για τη διακίνηση των προϊόντων τους μέσω Ιντερνετ είναι εφιάλτης για τις εταιρείες ειδών πολυτελείας. Οι πλαστές τσάντες κάποτε έφθαναν στα λιμάνια σε μεγάλα φορτία και έπρεπε να περάσουν από τα τελωνεία, οπότε ήταν ευκολότερο να εντοπιστούν και να κατασχεθούν. Τώρα που οι απομιμήσεις αποστέλλονται απευθείας στους αγοραστές, τα τελωνεία κατακλύζονται από αμέτρητα μεμονωμένα πακέτα που διαφεύγουν τον έλεγχο των Αρχών.

Οι εταιρείες ειδών πολυτελείας αναθέτουν σε ιδιωτικούς ερευνητές να συλλέξουν πληροφορίες για τη δράση των παραποιητών. Ανοίγουν ψεύτικους λογαριασμούς σε διαδικτυακά φόρουμ όπου δραστηριοποιούνται οι παραποιητές και εισχωρούν μυστικά σε εργοστάσια.

Οι ερευνητές, μεταξύ άλλων, παρακολουθούν μια ανοιχτή κοινότητα στο Reddit που ονομάζεται RepladiesDesigner, με πάνω από 200.000 μέλη. Οι λάτρεις των απομιμήσεων συνιστούν πωλητές με έδρα την Κίνα και το Χονγκ Κονγκ, κοινοποιώντας τους αριθμούς τους στο WhatsApp, και αναρτούν φωτογραφίες των πιο πρόσφατων αποκτημάτων τους. Το Reddit έχει δηλώσει ότι μπορεί να κλείσει οποιαδήποτε από τις κοινότητες που φιλοξενεί εάν είναι ξεκάθαρο ότι το περιεχόμενό της «παραβιάζει τους όρους» της εφαρμογής.

Οι τιμές

Μια διακινήτρια απομιμήσεων που εμφανίζεται με το όνομα Heidi ανέφερε σε μια συνέντευξη μέσω μηνυμάτων ότι δουλεύει για διάφορα εργοστάσια, καθένα από τα οποία ειδικεύεται σε διαφορετική μάρκα. Μια πλαστή Hermès Birkin 25 από δέρμα Togo από ένα μέρος που ανέφερε ως εργοστάσιο Hidden Star θα σου κοστίσει 1.800 δολάρια. Οι τιμές για πλαστές Birkin από εξωτικά δέρματα όπως δέρμα κροκοδείλου ξεκινούν από 4.000 δολάρια, ενώ μια γνήσια κοστίζει πάνω από 50.000 δολάρια.

Για μια απομίμηση του κλασικού φακέλου της Chanel, η πωλήτρια πρότεινε το εργοστάσιο 187. Οι απομιμήσεις του, που πωλούνται έναντι 575 δολαρίων, έχουν αποδειχθεί τόσο δημοφιλείς που πλέον κυκλοφορούν απομιμήσεις των πιστών απομιμήσεων του 187. Οι ανταγωνιστές παραποιητές προσποιούνται ότι είναι το συγκεκριμένο εργοστάσιο, αλλά σου στέλνουν μια απομίμηση κατώτερης ποιότητας.

Οσοι πωλούν απομιμήσεις μέσω Ιντερνετ συνήθως είναι ανεξάρτητοι πωλητές που προσελκύουν πελάτες με λεπτομέρειες όπως η ακρίβεια της βελονιάς και η σωστή ευθυγράμμιση των ραφών, σύμφωνα με τον Cluness. Μπορεί να στείλουν ακόμα και βίντεο ποιοτικού ελέγχου των απομιμήσεων για να εξασφαλίσουν ότι ο αγοραστής είναι ικανοποιημένος από την τσάντα του προτού του την αποστείλουν. Ενας δραστήριος ανεξάρτητος πωλητής μπορεί να κερδίζει από 5.000 έως 20.000 δολάρια τον μήνα από προμήθειες.

Τα εργοστάσια απομιμήσεων αποφέρουν επίσης μεγάλα κέρδη. Μια απομίμηση κορυφαίας ποιότητας έχει κόστος παραγωγής στην Κίνα περίπου 150 δολάρια. Το λειτουργικό περιθώριο κέρδους μπορεί να είναι 50% ή υψηλότερο αν το εργοστάσιο χειρίζεται απευθείας τις πωλήσεις του. Το λειτουργικό περιθώριο κέρδους των εταιρειών γνήσιων ειδών πολυτελείας είναι 40%, στην καλύτερη περίπτωση, για τις τσάντες, καθώς έχουν επιπλέον κόστη για τη λειτουργία πολυτελών καταστημάτων, αξιοπρεπείς μισθούς και προϋπολογισμούς πολλών δισεκατομμυρίων για διαφήμιση.

Ο ιδιοκτήτης ενός εργοστασίου απομιμήσεων στην Καντόνα με το επώνυμο Λι λέει ότι βγάζει κέρδος 450 δολάρια από κάθε πλαστή Hermès, και πουλάει περί τις τριακόσιες κάθε μήνα. Πρόσφατα ξόδεψε πάνω από 70.000 δολάρια για να αγοράσει τρεις γνήσιες τσάντες για να τις αντιγράψει – μια Birkin 30, μια Mini Kelly II και μια Himalayan Birkin 25. Τις αποσυναρμολογεί για να φτιάξει πατρόν για απομιμήσεις.

Αποκαλεί όσους αγοράζουν γνήσια είδη πολυτελείας στην αρχική τους τιμή «ανόητους και ματαιόδοξους». Οι δικοί του πελάτες μπορεί να γίνουν πολύ απαιτητικοί. «Οι άνθρωποι που αγοράζουν απομιμήσεις συχνά είναι πολύ εύθικτοι και σχολαστικοί» λέει.

Αγραφος κανόνας

Οι μεγάλες φίρμες συχνά θεωρούν ότι οι απομιμήσεις λειτουργούν ως μέσο που θα οδηγήσει τελικά τους καταναλωτές στην αγορά του αυθεντικού προϊόντος. Η Briege Elder, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων στην εταιρεία Hunt & Gather στο Λονδίνο, που έχει εργαστεί ως πωλήτρια στη Louis Vuitton και στην Gucci, λέει ότι ήταν πολύ συνηθισμένο να έρχονται στα καταστήματα πελάτες κρατώντας πλαστές τσάντες.

Ηταν άγραφος κανόνας ότι δεν έπρεπε να επισημάνουμε ότι ήταν απομίμηση. «Δεν ανοίγαμε ποτέ συζήτηση για ένα πλαστό προϊόν, ποτέ. Ακόμα και αν ήταν η χειρότερη απομίμηση στον κόσμο ή η καλύτερη».

Αντιμετωπίζαμε όσους κρατούσαν πλαστές τσάντες ως υποψήφιους πελάτες. «Τώρα έχουν μια απομίμηση, αλλά στο μέλλον μπορεί να γίνουν πελάτες» λέει η Elder.

Το γεγονός ότι οι προϋπολογισμοί των εταιρειών ειδών πολυτελείας για την καταπολέμηση της παραποίησης είναι σχετικά μικροί δείχνει ότι ακόμα δεν ανησυχούν ιδιαίτερα για το φαινόμενο των superfake. Η LVMH, η μεγαλύτερη εταιρεία ειδών πολυτελείας στον κόσμο, πέρυσι δαπάνησε πάνω από 11 δισ. δολάρια σε διαφήμιση αλλά μόλις 45 εκατ. δολάρια σε δράσεις καταπολέμησης της παραποίησης – ποσό που φαίνεται ανεπαρκές. Οι κατασκευαστές πιστών απομιμήσεων εξελίσσονται σε πραγματικούς ανταγωνιστές.

https://www.tovima.gr